Wednesday 26 June 2013

Jenis-jenis kawan yang kita harus hindari

Assalamualaikum dan selamat malam (jam 11.43 p.m sekarang ni ;p) dan aku masih lagi dekat opis belum balik2 lagi.

Untuk entri kali ni aku ingat mengongsikan sedikit type of kawan yang perlu dihindari :) . Bukan aku x galakkan untuk berkawan tapi kadang2 kawan kita sendiri pun x pernah nak jaga hati dan perasaan kita.

For sure semua orang pun pernah rasa dibelot kawan, di stepback kawan, ditipu kawan, diperbodohkan kawan, di macam2 lagi lah kan sebab aku pun pernah juga rasa dan alami situasi sebegitu. Jadi sebagai langkah berjaga-jaga kita kena beware dengan siapa kita berkawan. Bukan memilih kawan tetapi cuba untuk tidak berlakunya pisang berbuah dua kali (kadang2 ada gak berbuah sampai 3,4 kali ) sebab beri second chance pada kawan tu balik tu yang berbuah banyak kali :D

1. Kawan yang mempunyai sifat batu api

Kawan yang macam ni lah boleh membawa nasib malang kita sendiri (tengok dalam drama pun banyak keluarkan cerita pasal kawan mcm ni). Suka menghasut dan menokok tambah perkara yang x sepatutnya ditokok tokok.

2. Kawan yang mementingkan diri sendiri

Kawan yang perangai sebegini aku rasa sangat banyak nisbahnya hehehe, sebabnya apa sometime kita sendiri juga kene pentingkan diri sendiri tapi x semua perkara kita kene pentingkan diri sendiri. Kita kene tengoklah jugak apa yang mengharuskan kita kene selfish dan apa yang x diharuskan. Kita ni hidup bermasyarakat ramai kawan kadi kena lah berkongsi-kongsi kene ada toleransi antara satu sama lain. Kalau dah perangai tak boleh nak kongsi-kongsi x boleh nak tolerate tp nak kawan ikut apa yang disuruh itu lemak tepu lah namanya. Kesimpulannya nanti kene babai dengan kawan :)


3. Kawan yang jenis suka pinjam meminjam

Kawan yang ini pun memang banyak dalam kehidupan kita ni (aku pun x paham kenapa lah dorang x reti nak pulang balik barang yg dipinjam). Agak2nya memang dia dah ditakdirkan hidup asyik meminjam2, berhutang2. Dah la berhutang lepas tu buat2 lupa dengan hutang dia. Cuba lah pikir kalau kawan tu bagi pinjam dan sebenarnya kawan tu pun x cukup duit tapi sebabkan sayangkan kawan terpaksa juga bagi. Kadang-kadang kita tak berkira pasal hutang ni tapi bila asyik pinjam lupa pinjam lupa tu namanya QWERTYUIOP hahahaha kalau x nak bayar hutang jangan lah meminjam atau berhutang.

4. Kawan talam 18 muka (HIPOKRIT)

Alhamdulillah aku rasa aku x pernah kene atau aku yang x tau aku dah diperkenekan cuma aku je buat x ambil tahu :). Depan cakap lain belakang cakap lain. Aku dapat rasa perasaan seperti ini hanya Allah saja yang tau. Oh aku pernah rasa peristiwa silam ni kihkihkih (benda lepas buat xtau je lah). Kalau nak bercerita pasal kawan tu cuba2 lah beringat yang kita sedang menfitnah orang berdosa besar tu jadi bawa2 lah bertaubat yer :)

p/s Aku bukannya nak cakap x patut kawan dengan orang berperangai sebegini cuma beringat2lah.
Kalau dah terkene tu baru nak nyesal2. Jadi kalau ada kawan yang perangai macam ini bawa2 lah dia ke masjid suh dia bertaubat :). Nasihatkan lah beliau secara waras jgn nak marah2 :D




No comments:

Post a Comment